torsdag 19. september 2013

Is og flott verktøy

Da har årets issmelting i Arktis kulminert, og heldigvis ble det ikke rekord. I følge NSIDC.org er det nesten 2 millioner kvadratkilometer mer isdekke i Arktis i år enn i fjor (til sammenligning er middelhavet omtrent 2,5 millioner kvadratkilometer.
Sammenligning av årets og fjorårets isdekk
Faktisk er årets største isdekke på størrelse med 2009, og det 6. minste arealet som er målt.
Isdekke fra 2007 til i dag
Grafikken over er lagd i NSIDC sitt online verktøy som gir en god anledning til å plotte ulike år mot hverandre, og for eksempel året i år sammenliknet med normalperioden 1981 - 2010:
2013 sammenliknet normalperioden 1981 - 2010. Grått felt er to standardavvik fra middelverdien.
Grafikken over er ikke akkurat 100% så jeg anbefaler en tur på verktøyet til NSIDC.

5 kommentarer:

  1. Hei Hans Olav,

    Hvor har det blitt av innlegget om Norges forsøk på litteraturmanipulering?

    Jeg finner det ikke, som ditt siste blogginnlegg, i august 2014? Hva har skjedd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har dessverre ikke hatt tid til å være innom bloggen på lenge, så jeg vet ikke.

      Slett
    2. Dette høres merkelig ut. Skjer det ofte tap på din blogg? Finnes det back-up av dette?

      Denne saken dukket vel opp i midten av august. Det er jo svært beklagelig dersom denne debatten stopper. Da er det stadig et åpent spørsmål om hvorfor Norge gikk til det skritt, å ønske å fjerne den "ubehagelige" referansen.

      Du skrev at sakens forløp var dokumentert i Morgenbladet. Men den artikkelen var det vel Eystein Jansen som skrev selv?

      Denne saken er så pinlig og avslørende for Norge at jeg ønsker å komme til bunns. Mener du virkelig at en artikkel av Jansen dokumenterer hendelsen ?

      Slett
    3. Hans Olav, for ordens skyld. Bloggen din om Langerud var der i perioden 15 - 18 sept. Jeg sjekket jevnlig, for å se om du svarte på spørsmålet om hva du regner som dokumentasjon.

      Jeg har det svaret, der jeg refererer til protokollen. Vi kan jo starte debatten om Jansens rolle de. han var jo den enste med klimatologisk fagkompetanse i den norske delegasjonen. Strengt tatt var han ikke en del av selvedelegasjonen, men var tilstede under gjennom av AR4-raporten. Tror du byråkraten ville ha vært opptatt av at skeptikerne ville angripe rapporten, på basis av denne referansen, om temåeraturen i middelalderen?

      Slett
    4. Ang tap: Jeg vet ikke om andre tap på bloggen, men er så sjeldent inne at jeg ikke kan garantere noe. Jeg kommer ikke til å legge noen pinner i kors for å finne ut hva som har skjedd, jeg la saken hit som en kopi av artikkelen, og ser det slik: tapt er tapt.

      Ang Tema: jeg vil sette pris på om de som debaterer klarer å holde seg til tema i de ulike utleggene mine, denne saken er fra i fjor på denne tiden og omhandler is: Med andre ord tar jeg ikke diskusjonen ang AR4/Norge/Jansen her. Ytterligere innlegg utenfor tema vil bli slettet når jeg oppdager dem.

      Slett