mandag 7. desember 2009

COP15

Da er COP15 i gang. Først blir det en uke der embedsverket med flere jobber intenst for å legge et grunnlag lederne kan jobbe videre fra. Neste uke kommer statsleder fra mange land for å sluttforhandle en avtale. Nå er det ikke mange som forventer en juridisk bindende avtale, men forhåpentligvis kommer det en bindende plan om fremdrift frem mot en avtale.

Det er mange utfordringer som står foran menneskeheten før en avtale er på plass. Noen av de største er:
  • Finansiering. Det må mange penger på banen, både i form av tilpasningstiltak i uland, og tiltak for å få ned utslippene.
  • Tidsplan: Kina vil ha en klar fremdrift til 2020, USA vil ikke ha en avtale med kortere frist enn 2050. I følge Solheim vil Nore og mange andre ha en plan med frister i 2020 og nye frister i 2050.
  • Form på avtale: USA vil ha en lik avtale for alle.  Kina og India med flere vil ha en ulik avtale ut fra grupperinger.
  • Størrelse på kutt: Foreløpig har bare landene lagt frem kutt i underkant av 50 % av hva som behøves.
Dagbladet har i anledning åpningen av konferansen lag en felles leder med 56 andre aviser.

Oppdatering: 
Som et lite bakteppe til forhandlingene i København la jeg ut en kort sak på met.no der jeg viser at vi nå er inne i den varmeste perioden vi har instrumentmålinger for i Norge. Dette har blitt snappet opp av media, f.eks Dagbladet, VG, TU, og Aftenposten.

5 kommentarer:

  1. Med litt avstand i tid etter COP15, hvordan vurderer du nå situasjonen, basert på ClimateGate og PachauriGate?

    SvarSlett
  2. PachauriGate er for meg et ukjent begrep.

    Når det gjelder spredningen av epost og dokumenter fra CRU (som noen prøver å kalle ClimateGate) vil jeg bruke et gammel og godt bilde: Klipper du grisen får du mye skrik og lite ull. Forøvrig vil jeg henvise til hva media har skrevet om saken f.eks denne artikkelen i Newsweek: http://www.newscientist.com/article/dn18238-why-theres-no-sign-of-a-climate-conspiracy-in-hacked-emails.html?page=3

    Forøvrig kom det vel omtrent som forventet lite resultater ut fra COP15. Jeg håper fortsatt de klarer å omsette intensjonene i handlekraftig politikk.

    SvarSlett
  3. Godt Nyttår, forresten.

    Jeg slutter ikke å undre meg over hvor lite Climategate omtales i norsk presse, sammenliknet med internasjonal presse. Naturlig nok vil det være ulike syn også internasjonalt. Men når aviser som Washington Post, The Wall Street Journal, The Guardian og New York Times tar saken så alvorlig som de gjør, da er det ikke noen grunn til å avfeie dette, slik jeg synes at du langt på vei gjør. Det at CRU-senteret etterforsker saken, og at leder Phil Jones trekker seg fra stillingen sin, sier jo noe. BBC har nå startet etterforskning av sin egen dekning av klimasaken. Det har naturlig nok ikke noe direkte med ClimateGate å gjøre. Men det er vel åpenbart at dette kravet om etterforskning, kommer som en følge av alt det som har kommet frem i ClimateGate-saken.

    PachauriGate er den saken som omhandler Rajendra Pachauri’s økonomiske interesser i kvotehandel og cabon handling. Dette er også en sak som vokser internasjonalt, ikke minst i hans eget hjemland er det uro rundt dette. Sånt sett så likner jo dette litt på den høringen som Al Gore måtte gjennom i Kongressen, som følge av sine økonomiske interesser knyttet til carbon trading.

    Dette betyr at Gore’s sak var så alvorlig at han ble innkalt til høring. BBC etterforsker sin egen presentasjon av klimasaken. CRU-senteret blir etterforsket for å finne ut av denne delikate saken, som sansynligvis skyldes en whistle-blower. Det at disse sakene nærmest ikke blir nevnt i norsk presse er merkelig.

    Hva er grunnen til dette? Jeg skulle gjerne hatt det svaret.

    Her er noen linker til omtale av Pachauri’s private økonomiske interesser:

    http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=hi&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.patrika.com%2Fnews.aspx%3Fid%3D294899

    http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/6890839/The-questions-Dr-Pachauri-still-has-to-answer.html

    http://www.telegraph.co.uk/news/6847227/Questions-over-business-deals-of-UN-climate-change-guru-Dr-Rajendra-Pachauri.html

    http://www.theaustralian.com.au/news/opinion/boffins-may-be-illegal/story-e6frg6zo-1225815349833

    http://www.thenewamerican.com/index.php/world-mainmenu-26/europe-mainmenu-35/2683-pachauris-lucrative-world-of-climate-change

    http://eureferendum.blogspot.com/2010/01/on-hold.html

    http://indiatoday.intoday.in/site/Story/78466/Pachauri+in+a+spot+as+climategate+hits+TERI.html?page=0

    SvarSlett
  4. Takk for en gjenomgang.

    Når det gjelder "Climategate" har jeg prøvd å følge med litt. Det lille jeg har sett referert tyder mest på normal kommunikasjon mellom bekjente. Ofte i en sleivete språkform og umiddelbare reaksjoner på opplevelser.

    Når det gjelder Pachauri håper jeg det blir en nøye gjennomgang. denne gjennomgangen bør spesielt fokusere på om det er noe som tyder på at forretningsinteresser har påvirket det vitenskaplige arbeidet.

    SvarSlett
  5. Det var veldig enkelt og raskt å få et lån på $ 100 000 fra Global Loan Access til en kurs av 2%. Jeg hørte noen snakke om Global Loan Access på internett og jeg prøver det, det fungerer for meg, så jeg anbefaler dem til deg i dag hvis du søker å få et lån. Kontakt dem på (globalloanaccess@gmail.com) i dag.

    SvarSlett