onsdag 15. februar 2012

Missbruk av klimaendringer

Nextgentel har innført et klimagebyr på ruterleien. Som det eksakt står på sidene deres: "De senere årene har vi alle opplevd klimaendringene. Dette har medført stadig flere stormer, både sommer og vinter, som fører til lyn og torden. På grunn av dette ser vi en kraftig økning i kundenes behov for nye rutere."

For å ta de ulike delene i Nextgentel sitt utsagn over:

  • "De senere årene har vi alle opplevd klimaendringene." Dette utsagnet i seg selv viser hvor lite Nextgentel har satt seg inn i klimaendringene. Det vi har opplevd er effekten av klimaendringene i form av varmere vær, og mer nedbør. Dette er ikke noe som bare har skjedd de senere årene, men vært en utvikling over lang tid, noe som er lett å se i figurene lenkene viser til. Nextgentel ble etablert i Norge i 2000, noe som i klimasammenheng er en insignifikant kort periode.
  • "Dette har medført stadig flere stormer". Her er det enkle svaret at dette er ikke vitenskaplig dokumentert.
  • "som fører til lyn og torden." Det er heller ikke sporet en vesentlig endring i lyn og torden. I tillegg er det slik at det ikke er stormer som Berit og  Dagmar som er viktigste årsaken til lyn i Norge, men det blir en annen og mer kompleks historie.
Alt i alt har Nextgentel her missbrukt klimaendringene for å skaffe seg ytterligere inntekter. Hvorfor tar jeg dette opp (og nei, jeg er ikke Nextgentelkunde)? Problemet med denne typen handlinger er at det sprer unødvødvendig støy inn i en debatten. En debatt som allerede er preget at en del støysendere.

2 kommentarer:

  1. Kan bare fortelle om min opplevelse med det selskapet. Jeg fikk plutselig problemer med å komme på nettet, var jeg så heldig å komme innpå, datt det fort ut igjen. Som regel var det mer nede enn oppe i lang tid. Jeg sa til kundebehandlerne i NGT at feilen ikke lå i utstyret her, for det hadde jeg sjekket ut flere ganger, også i samtaler med NGT. Feilen måtte ligge i sentralen eller hos dem sa jeg. Men NGT på sin side ville ha det til at det fremdeles var utstyret her det var feil på, og krevde at jeg satte inn ny ruter som de sendte. Javel, jeg gjorde det, men forbindelsen var like dårlig. Faktisk enda dårligere da jeg ikke kom på nett i det hele tatt unntatt de første fem minuttene, så jeg gikk tilbake til den gamle ruteren, noe de selvsagt ikke likte, men da hadde jeg i alle fall et par minutter på nettet ad gangen. Jeg sa igjen at det ikke var noe feil på utstyret her, og da endelig skulle de undersøke i sentralen. Og hvor var så feilen? I sentralen, ja! Hvorfor kunne de ikke tatt meg på alvor første gangen? Da hadde de kanskje sluppet å sende meg ny ruter, og jeg hadde sluppet å ringe dem x antall ganger og sittet i kø og kø og kø for å komme igjennom. Holder de på slik med mange kunder, er det jammen ikke rart de må sende ut nye rutere! Og at det koster? Gjett om! Så dette med at de nå tar seg betalt for ruterleie og skylder på klima, er bare bløff! Det eneste de kan skylde på er seg selv.

    SvarSlett
  2. Og forresten bidrar NGT selv til klimautslipp, for det første ved at de sender ut den nye ruteren kunden ikke trenger, og for det andre ved at de forlanger å få den gamle ruteren i retur. Og all slik unødvendig trafikk bidrar jo til klimautslippene...

    SvarSlett