onsdag 16. mai 2012

Klima og 17 mai

I morgen er det 17. mai, an av dagene det norske folk er mest opptatt av været. Skal du ha værvarsel for 17. mai der du er anbefaler jeg yr.no, og ønsker du å se historikken der du er har yr.no denne siden å by på: http://www.yr.no/observasjonar/1.5635483

Under har jeg jobbet litt med data fra Oslo-Blindern for å se om det er noe klimasignal i datasettene fra 17.mai.:
Nå er det ikke helt lett i grafikken over, så jeg la ut originalfilen her. Som en raskt ser må 1980 ha vært et ekstremt varmt år, mens 2008 var et lavmål om en ser temperaturmessig.  Nå skulle jeg jakte på evt. klimasignal på nasjonaldagen. det neste steget blir å midle for hevr dekade, dat ser det noe slikt ut.
Fortsatt ikke no tydelig signal å hente ut, bortsett fra at 1971 - 1980 stikker frem som en periode med varme 17. mai i Oslo, noe som delvis skyldes den ekstreme 1980. Går vi for 30 års perioder blir det slik:
Her er det en form for klimasignal med at påfølgende 30 årsperioder er stadig varmere, med unntak av siste periode.

Til slutt må jeg smekke meg selv på fingrene: det er selvfølgelig fullstendig useriøst å plukke ut en enkeltdag i en slik analyse.

For å oppsummere det hele: Jeg vil ønske dere alle en riktig god 17. mai.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar